יהודי מדינות המפרץ מתאגדים תחת ארגון אחד

Published: February 15, 2021

בפעם הראשונה הקהילות היהודיות במדינות המפרץ התאחדו תחת ארגון גג אחד, AGJC. היהודים בשש מדינות במפרץ הכוללות את בחריין, כווית, עומאן, קטאר, ערב הסעודית ואיחוד האמירויות התאגדו יחד כדי להבטיח אפשרות של חיים יהודיים במדינות ערב במפרץ

מי שיוביל את AGJC, ארגון קהילות יהודי המפרץ, הוא הרב אלי עבאדי, שישמש כרב הארגון ואיברהים דאוד נונו ששימש כחבר פרלמנט בבחריין וישמש כעת כנשיא הארגון

בנוסף שישה נציגים מהמדינות ישמשו כחברי ההנהלה, ויחד הם יפעלו להגדלת החיים היהודיים במפרץ

“הקמנו ברית של החיים היהודיים בשש מדינות המפרץ, במטרה לעזור לקהילות היהודיות וליהודים הבודדים שחיים במדינות האלו, לקבל את כל שירותי הדת שקהילות ובודדים צריכים. חלק מהקהילות היהודיות במדינות ערב גדולות וחלק קטנות. המטרה שלנו היא לרתום את הקהילות זו לזו כדי לעזור האחת לשנייה”, אמר הרב עבאדי בשיחה עם מקור ראשון. “כשהארגון הזה יתחיל, אנחנו נהיה האחד בשביל השני, כדי לאפשר את הצרכים של הקהילות היהודיות והיהודים הבודדים”, הוא הוסיף

הרב דיבר על מספר מהלכים שהארגון עובד עליהם. “כרב הארגון אני רוצה לייצר סיוע בנושאי דת כמו שמחות, בר מצווה, חתונות, בריתות לחברי הארגון. כמו כן גם כשרות לקייטרינג, בתי מלון ומוצרים להם זקוקים חברי הקהילות היהודיות במפרץ”

הרב עבאדי גם סיפר כי לראשונה יקום בית דין רבני במדינות המפרץ. “אנחנו נספק שירותי משפט דת, כמו נישואין, גירושין וגם פתרון מחלוקות בין בני זוג, חברים ואפילו שותפים עסקיים שירצו לפשר ביניהם, אנחנו נעשה זאת”

בהתייחס לשאלה האם הרשויות במדינות הללו יכבדו את הפסיקות של בית הדין הרבני אמר הרב עבאדי כי מדובר בעניין דתי היסטורי. “יהודים שחיו במדינות ערב לאורך ההיסטוריה הקימו בתי דין עצמאיים והממשלות היו מכבדות אותם. מניסיון אנחנו רואים שלקהילות ודתות רבות יש גופים משפטיים עצמאיים והממשלות מכבדות אותם. אנחנו בהחלט מצפים שהמדינות יכבדו את פסקי הדין שלנו. אנחנו לא מתעסקים בפושעים או בעבירה על החוק המקומי, אלא עניינים של דת ומסורת שנמצאים במחלוקת”

חבר הפרלמנט הבחרייני לשעבר איברהים דאוד נונו, שיכהן כאמור כנשיא הארגון, ציין בשיחה עם מקור ראשון כי יהדות בחריין הוכיחה שאפשר לבנות אמון עם ההנהגה במדינות ערב. “הרעיון הוא שאנחנו נוכל לשתף פעולה בין כל היהודים שנמצאים במדינות המפרץ. בבחריין יש את אחת הקהילות הוותיקות במפרץ. אנחנו היהודים בבחריין הצלחנו לבנות יחסי אמון עם המקומיים. מאנשים רמי דרג ועד לאיש הפשוט ברחוב. ההשפעה שלנו על הברית הזאת היא לאפשר לספק שירותים כי אצלנו יש את בית הקברות היהודי היחיד שפעיל עד היום במפרץ. ואת בית הכנסת העתיק ביותר במפרץ. יש לנו קשרים טובים עם מקומיים בבחריין ובמקומות אחרים. אנחנו מוכנים לתמוך בכל הקהילות היהודית במפרץ”

נונו הוסיף כי בעבר הקהילה היהודית בבחריין הייתה מסתייעת בבית הדין הרבני הספרדי בבריטניה כאשר היו מחלוקות. “הממשלות היו מקבלות את פסקי הדין האלו ללא ספק. אנחנו בטוחים שפסקי הדין של הארגון החדש יתקבלו על ידי הממשל בבחריין”

נשיא ארגון הגג של יהודי המפרץ הוסיף כי בניגוד לאיחוד האמירויות ובחריין, שם יש קהילות יהודיות במקומות אחרים, במפרץ ישנם בודדים שמתעקשים לשמר את החיים היהודיים. “הבודדים הללו מצפים לתמיכה מסודרת. הם יכולים להיות חלק מהארגון שלנו וליהנות מהתמיכה של בחריין ואיחוד האמירויות. זה חשוב מאוד שכל אחד ידע שיש לו גב שהוא יהיה מסודר. אם אתה כמטייל או איש עסקים תהיה באחת ממדינות המפרץ נוכל לספק לך אוכל כשר, סידורים או כל דבר שנוכ לעזור בו”

הרב עבאדי הוסיף כי הם מאמינים שבמדינות המפרץ צפויה להתפתח פעילות מוגברת של יהודים, גם אחרי החלפת הממשל בארה”ב. “אני מאמין שהסכמי אברהם קבעו מציאות של שינוי שאי אפשר לעצור אותו. אנחנו מצפים לעתיד שבו יהיו יותר עסקים ויותר טיולים ובעיקר יותר יהודים בשטח. זאת הייתה הסיבה המרכזית להקמת הארגון שלנו. כדי שיהודים יוכלו לחיות, לפרוח ולגדול כקהילות וכבודדים. אנחנו מסתכלים על העתיד שיכלול לא רק סובלנות אלא קבלת האחר וחיים בהרמוניה בין דתית. הפוטנציאל של הגידול בקהילות היהודיות במפרץ חשוב לא רק ליהודים אלא למדינות עצמן”

איברהים נונו ציין כי הם כבר ראו בבחריין מבקרים יהודים שנהנו מאוכל כשר ומשירותי דת. “יש הרבה אנשי עסקים שעובדים כיום עם מקבילים מבחריין. כל אחד מרוויח אחד מהשני. אנחנו מקווים שיהיו רווחים כלכליים מהברית הזאת”

Click to Read Original Article